Freud powiedział kiedyś, że o naszym zdrowiu psychicznym decyduje nasze podejście do pracy i miłości.  Jak to wygląda u DDA w kwestii pracy? Najprościej ujmując,  w dużym stopniu decydują o tym role DDA w jakie dziecko alkoholika zostało wepchnięte przez chory układ rodzinny.

BOHATER DDA a praca
Tak więc bohater DDA najczęściej odnosi sukces zawodowy , choć ciemną stroną tej roli jest przeciążanie siebie, pracoholizm lub w ogóle nadmierne słuchanie innych co się powinno robić, aby było dobrze.  Warto sobie zadać pytanie: Dla kogo dobrze i czy aby na pewno  dobrze dla bohatera?

Zmiany nad którymi warto aby bohater popracował to asertywność z dużym naciskiem na odmawianie brania na siebie przesadnej ilości zadań, które prowadzą do wypalenia.
Niezwykle ważne jest też wypracowanie uważności na swoje preferencje, potrzeby, wartości , chodzi o większe wsłuchiwanie się w siebie aby żyć w zgodzie ze swoim wewnętrznym kompasem a nie kompasem innych.  Istotne też jest aby zadbać o brakujący element poprzez   dopuszczanie radości do swojego życia,  aby nie żyć tylko w poczuciu obowiązków, odpowiedzialności i lojalności wobec innych.
Można to podsumować potrzebą wypracowania zdrowego egoizmu,  czyli inaczej mówiąc aby pojawiła się postawa lojalności wobec siebie . Aby mogło się to wydarzyć, aby nie było jakieś sztywne, książkowe i nieautentyczne ważne jest  większe dopuszczenie emocji do swojego życia.

Aby bohater osiągnął zdrową równowagę w pracy,  powinien popracować nad fundamentem  asertywności,  która skupia się na obronie własnych praw , dawaniu sobie prawa do błędu oraz na stawianiu granic  aby  mieć  czas i siły na lżejszą i przyjemniejszą część naszej ludzkiej egzystencji.

a więc u  DDA-bohatera istotne jest aby
WYCHODZIĆ Z POWAGI ,  ODPOWIEDZIALNOŚCI, PRZESADZONYCH AMBICJI , PERFEKCJONIZMU w stronę lekkości i radości życia !!!

BUNTOWNIK DDA a praca 
Buntownik DDA raczej nie da sobą pomiatać w pracy,  jednak  jest impulsywny  i ma trudności w podporządkowaniu się  i dyscyplinie, co może skutkować konfliktami z szefem i zespołem ,  częstymi zmianami pracy oraz brakiem wystarczających kompetencji, nie tyle  z powodu braku talentów tylko z powodu trudności w utrzymaniu dyscypliny   ( i wysiłku ) aby te kompetencje i doświadczenie zdobyć.
Zmiany nad którymi warto popracować to radzenie sobie z frustracją i pamiętanie,   że to co dobre wymaga wysiłku i zaangażowania , czasami przysłowiowego potu i łez, warto też pamiętać  o tym, że do wykonywania pracy ( i osiągnięć)   nie są konieczne idealne okoliczności i ludzie.
Trochę inaczej niż u bohater,  ważne jest  aby emocje nie były głównym rozgrywającym w podejściu do pracy ( kształcenia) , żeby praca ( nauka ) nie zależały w tak dużym stopniu od nastroju oraz sympatii czy antypatii wobec zespołu,  przełożonych czy nauczycieli. Przecież realia pokazują,  że w każdym miejscu znajdzie się jakiś autorytet niegodny bycia autorytetem,  ale to nie jest powód aby przekreślać swoje możliwości kształcenia , kariery poprzez uwikłanie w przesadną   walkę z autorytetem, który denerwuje buntownika. Nierzadko ta ostra walka z autorytetem jest podszyta nieprzepracowaną złością wobec rodzica ( tego który pił, albo tego który był bierny w rozwiązywaniu problemów w rodzinie). Wewnętrzna złość na autorytety rodzinne, które kiedyś zawiodły i stały się autorytetami upadłymi  –  ta wewnętrzna złość jest przenoszona  na bieżące autorytety, które potrafią tak zdenerwować jak kiedyś rodzice.  Dlatego buntownik DDA  jest odbierana jako trudna we współpracy , czasami wybuchowa ,  mająca trudności w przyjmowaniu nawet konstruktywnej krytyki.  Praca nad zmianami w dużym stopniu powinna dotyczyć tej części asertywności i komunikacji, które skupiają się nad konstruktywnym rozwiazywaniem konfliktów bez walki. A złość na rodziców,  która aż kipi w bieżącym życiu,  najlepiej żeby się wylała w gabinecie terapeutycznym a nie w pracy poprzez walkę czy trzaskanie drzwiami.

a więc u DDA-buntownika istotna jest
PRACA NAD RZETELNYM PODCHODZENIEM DO PRACY trochę jak sportowiec który trenuje niezależnie od nastroju i pogody. PRACA NAD BRANIEM POD UWAGĘ INNYCH a nie tylko swojego punktu widzenia.

ZAGUBIONE DZIECKO DDA a praca
Zagubione Dziecko DDA,   podobnie jak w szkole w pracy też jest ciche , wycofane , zazwyczaj ani się nie wybija,  ani jakoś bardzo nie odstaje od reszty. Szary, dobry pracownik, który nie zachwyca,  ale też nie sprawia kłopotu. Ta osoba często w szkole wiedziała jaka jest odpowiedź na pytanie nauczyciela, jednak nie zgłaszała się do odpowiedzi. Podobnie w pracy, ta osoba  ma dobre pomysły, dobre spostrzeżenia, tylko boi się je ujawniać . Pracuje i osiąga zazwyczaj poniżej swoich możliwości, ponieważ nie ma takich ambicji jak bohater, nie ma takiej odwagi jak buntownik  i do tego raczej nie wierzy, że ma coś ciekawego do zaoferowania światu.  Myśli o sobie, że jest przeciętna, nieciekawa  i dlatego musi się dostosować i nie kaprysić.  Nie dostrzega swoich talentów. Zmiany nad którymi warto popracować to zdecydowanie zaciekawić się sobą i odkryć w sobie swoją unikalność, odkryć swoje talenty i  zadbać o to aby mogły się ujawnić . Popatrzeć na siebie jak na zaniedbany ogród, któremu trzeba poświęcić uwagę i cierpliwość  aby rozkwitł swoim niepowtarzalnym pięknem.

A więc u DDA w roli zagubionego dziecka  istotna jest
PRACA NAD BRANIEM POD UWAGĘ SIEBIE I DAWANIEM  GŁOSU SWOIM TALENTOM, OBSERWACJOM, SWOJEJ NIEPOWTARZALNOŚCI  zamiast przysłowiowego siedzenia w kącie.

MASKOTKA DDA a praca
Maskotka ( błazen) DDA ma  takie trochę lżejsze podejście do problemów życiowych , więc również praca najprawdopodobniej będzie narażona na branie jej mniej poważnie,  niż poprzez pozostałe role DDA .  Jak w każdej roli , są tego plusy i minusy. Najczęściej taka osoba odbierana jest   jako zbyt luzacko podchodząca  do pracy. Taki pracownik  jest wprawdzie fajnym kompanem łagodzącym napięcia , ale równocześnie kimś  kto pojawiające się  problemy zamiata pod dywan,  co na dłuższą metę jest oczywiście szkodliwe.  Aby osiągnąć równowagę w pracy , byłoby dobrze nauczyć się dostrzegać trudności i je omawiać .  Jeśli maskotka nauczy się nie uciekać od  problemów w śmiech i bagatelizowanie, ale nauczy się widzieć je we właściwych proporcjach a następnie  je rozwiązywać ,   to jej  łatwość tworzenia niezagrażającego klimatu , najprawdopodobniej sprawi, że wyrażana propozycja czy nawet krytyka,  będzie  podana w sposób strawny dla innych,  co stanowi bardzo cenną kompetencję. Jeżeli do swojej naturalnej lekkości doda  asertywność,   to  daje takie piękne i niezwykłe  połączenie , że naprawdę marzy się o takim szefie czy koledze.

a więc u DDA w roli maskotki istotna jest
PRACA NAD REALNYM WIDZENIEM PROBLEMÓW I ASERTYWNOŚCIĄ aby nie unikać sytuacji trudnych tylko je komunikować ze swoją naturalną lekkością

PYTANIA POMOCNICZE – ćwiczenie
Do kogo lub czego mam podejść z większym sercem? Do siebie ? Do innych? Do sytuacji? Do przeszkód? Do możliwości?  Do realiów? Do marzeń ?
Zobacz gdzie w aspekcie pracy jako DDA dajesz   tego  serca za dużo, a gdzie za mało  i poszukaj zdrowej równowagi 🙂