1. Po pomoc zwracają się tylko ludzie słabi i gorsi.  Jeśli chcę być tak dobry jak inni, zawsze muszę poradzić sobie samodzielnie.
  2. Prośba to odsłonięcie swoich słabości. Ludzie mogą to kiedyś wykorzystać przeciwko mnie. Nie wolno się tak narażać.

3.  Jeżeli poproszę o pomoc a ktoś mi odmówi, to będzie to strasznie upokarzające. Lepiej nie narażać się na taką przykrość.

4. Prośba to obciążenie drugiej osoby swoimi sprawami. Nie mam prawa narażać jej na wysiłek lub niewygody z powodu własnych kłopotów.

5.  Nie warto prosić o nic, bo i tak nikt nic dobrego mi nie da.

6. Jeśli poproszę i dostanę tego to czego chcę, stanę się zależny od tej osoby. Będzie mi teraz mogła stawiać swoje wymagania. Stracę wolność .

7. Moi bliscy jeśli mnie kochają, powinni wiedzieć czego potrzebuję – nie ma więc powodu by prosić ich o cokolwiek

 

Wewnętrzny opór w formułowaniu  próśb znacznie ogranicza jakość życia DDA oraz sprawia częste wyczerpanie i rozczarowanie innymi ale też sobą,  bo działa się wówczas albo poniżej możliwości albo  osiąga sporo jednak za zbyt dużą cenę.  To powoduje że DDA żyje się ciężej i rzadziej przeżywa zadowolenie z relacji z innymi.  Jednym z powodów dla których treningi asertywności czy komunikacji  nie przynoszą oczekiwanych efektów są własne destrukcyjne przekonania, które sabotują podejmowane wysiłki w celu nawiązania zdrowych relacji.  Destrukcyjny monolog wewnętrzny sprawia,  że nawet jeżeli przeczytasz i  na poziomie intelektu wiesz jak byłoby korzystniej dla obydwu stron się porozumiewać i sięgać po wsparcie w zdrowy sposób  – to na poziomie uczuć czujesz niepokój, lęk, niechęć, smutek, wstyd a czasami nawet złość i te uczucia przeszkadzają Ci przenosić zdobytą wiedz na codzienne życie . Terapia lub  mitingi dla DDA są  właśnie takim miejscem gdzie stopniowo destrukcyjne przekonania wyniesione z domu zastępujesz bardziej życzliwym spojrzeniem na siebie i innych. Z czasem nowe przekonania wewnętrzne zachęcą  Cię do eksperymentowania z nową formą komunikowania,  co pozwali Ci na nowe pozytywne doświadczenia życiowe,  które osłabią  wpływ przeszłości na Ciebie. Dzięki temu z czasem możesz wypracować nowy wewnętrzny , wspierający Cię  monolog. Warto zidentyfikować jakie konkretnie wewnętrzne przekonania Cię ograniczają bo każde z nich wynika z innych doświadczeń życiowych i wymaga innej formy przepracowania, co jest właśnie istotą i koniecznością indywidualizacji terapii aby mogła być ona skuteczna.

 

 

 

POBIERZ GRATIS

Refleksje o drodze zdrowienia dla Dorosłych Dzieci Alkoholików

You have Successfully Subscribed!