Jak zdrowe dbanie o siebie przekłada się na dbanie o związek ? W poprzepdnim wpisie była mowa o maskach niszczących bliskość . Maski ściagnięte i co dalej? Maski w swym podstawowym założeniu miały Cię chronić przed bólem emocjonanym. Maska bohatera sprawia że czujesz się niezwykle ważny i  potrzebny usiłując rozwiązać cudze problemy i pochłania Cie to tak bardzo , że nie musisz skupiać się na sobie i swoich problemach, możesz się nie  zajmować się sobą. Maska buntownika sprawia że głośno  protestujesz, okazujesz z łatwością  swoją złość jednak z reguły robisz w to takiej formie że bardziej słychać krzyk niż sens tego co cie naprawdę boli – podświadomie pakujesz się kłopoty zamiast skupić się na problemie który  boli, nie mówiąc o tym , że swoją nierzadko aspoółeczną postawą zrażasz do siebie ludzi, którzy mają dość Twojej złości i odsuwają się od Ciebie. Maska niewidzialnego dziecka ma Cie trzymać z dala od wzroku innych  i ich ingerencji w Twoje życie , czego  się boisz lub wstydzisz. Jednak druga strona medalu jest to że zamykasz się również na pozytywny kontakt i wsparcie i zostajesz sam z problemem który Cie przerasta. Maska maskotki chroni Cie przed trudnymi tematami i poprzez śmiech, humor odwaracasz od nich uwagę albo pokazujesz w takiej lekkiej formie , że nie wydaje się to być bolącym problemem. Jeżeli więc nie mam problemu albo jest zabawny to po co się nad nim prawdziwie pochylać. Różne strategie i ostatecznie ten sam efekt – Twój problem gdzieś znika i Ty ze swoim problemem tez gdzieś znikasz. Twoje uczucia i potrzeby nadal są niewysłuchane bo jako bohater – zwracasz uwagę na cudze problemy, jako buntownik robisz to w tak głośny i niedopuszczalny sposób że ludzie odsuwają się od ciebie, jako niewidzialne dziecko usuwasz się w kąt ze swoim problemem, jako maskotka robisz śmieszne show i ludzie widzą uśmiech zamiast łez. Prawda jest taka, że gdy nauczysz się ściągać maski, to wyłoni się ból – dlatego następnym niezwykle ważnym obszarem jest nauka zadbania o siebie , nauka wysłuchania swoich uczuć i potrzeb i adekwatnej odpowiedzi na nie.

Kiedy umiesz dobrze dbać o siebie stajesz się zdolny do bardziej dojrzalej miłości, w której dbając o partnera i związek nie zapominasz dbac o siebie , dzięki czemu dajesz bez stawania się męczennikiem, dajesz bez krzywdy i bez złości.

Oczywiście trudno jest kochać siebie jeżeli nie czuło się dobrej miłości jako dziecko.  A jednak brak tej umiejętności tworzy destrukcyjny związek.  Dlatego tak ważne aby na pewnym etapie terapii najpierw zaakceptować siebie, potem polubić i wspierać aby wreszcie pokochać siebie. Gdy zbudujesz naprawdę dobrą relację z sobą będziesz umieć budować dobra relację z tą drugą osobą – bo w dobrej relacji jest miejsce i na podziw i na życzliwie szukanie rozwiązań tak gdzie słabsze strony.

W ramach pomocy terapeutycznej w w/w temacie

  • nauczysz się patrzeć na siebie przyjaznym okiem
  • przyjrzysz się swojej osobowości na tle innych osobowości i zobaczysz że każda osobowość ma swoje zalety i słabości – nauczysz się doceniać swoją osobowość i korygować tam gdzie byłoby z korzyścią dla Ciebie i związku czyli godzenie się ze sobą
  • wyodrębnisz swoje zalety , które będą wzmacniać Ciebie, Twoje cele i związek
  • przyjrzysz się swoim słabościom i zastanowisz się jak je zniwelować ewentualnie zmniejszyć ich negatywny wpływ na Ciebie i związek
  • zaczniesz  dbać o siebie w zrównoważony sposób,  co da Ci dużą dawkę  dobrych emocji na bazie których łatwiej buduje się związek i łatwiej rozwiązuje nieporozumienia
  • nakreślisz cele wspólne i odrębne w związku dzięki czemu zadbasz o równowagę między bliskością a autonomią

 

POBIERZ GRATIS

Refleksje o drodze zdrowienia dla Dorosłych Dzieci Alkoholików

You have Successfully Subscribed!